Land   in zicht

14 jan t/m 05 feb

za-zo 13:00 – 17:00 uur I Terpkerk, Grotestraat 26 I Oud-Urmond

De levenscyclus

 

Steeds weer ontstaat er nieuw leven uit dat wat verdwenen lijkt, oftewel: melancholie en hoop in een.  Men kan dit middels een groots geschilderde kosmische wereld overbrengen, maar mijn werk concentreert zich meer op ogenschijnlijk onbeduidende dingen en plekken. Mijn laatste overzichtsboekje van alweer enkele jaren terug heet dan ook niet voor niks “Locus“.

Het besef is bij mij groeiende dat de thema’s in mijn werk onderdeel zijn van een groter kosmisch geheel. Het bijzondere waar men maar al te vaak aan voorbij loopt, schuilt ook in het kleine.

De werken met als thema Bloemen, Vruchten en Groenten -in de kunstgeschiedenis toch vooral bekend als pronkstukken – Stronken en Bostaferelen met vaak water als verstoorder en/of spiegel, volgen elkaar op als schakel in de levenscyclus. De recente bostaferelen bieden de kijker zelden een makkelijk begaanbaar pad. Als men al uitgenodigd wordt deelgenoot te worden, raakt men al gauw verstrikt in een wirwar van takken en boomstronken of is er water dat een doorgang onmogelijk maakt. Een horizon is meestal afwezig in mijn werk. Dit symboliseert dat melancholie en hoop op de plek zelf zijn en niet ergens daarbuiten.

Soms ook kan pure verwondering de aanzet zijn tot een werk. In dit alles schuilt voor mij een poëtische schoonheid die om een schilderkunstige concentratie vraagt. In die zin gaat mijn werk ook over schilderen, hoewel ik denk dat die twee zaken niet te scheiden zijn. Het gevoel dat overgebracht moet worden, leidt het schilderen.

Jacques van Erven, 2022

 

website: www.jvanerven.nl

“Niets is meer astract dan de werkelijkheid”

(Morandi)

 

Ik ben geïnteresseerd in het deconstrueren van het landschap en het reconstrueren van een nieuwe, fysieke werkelijkheid van mijn persoonlijke ervaring van het land en haar essentie. Dit proces is mijn bijdrage aan het historische verhaal van de landschapsschilderkunst. Ik voel me genoodzaakt om deze geschiedenis op mijn eigen manier te continueren, om een nieuw begrip van menselijk bewustzijn voor de relatie met onze omgeving aan te wakkeren.

 

De sublieme intensiteit van de natuur intrigeert me. Als ik op locatie aan een nieuwe collectie werk in Nederland, Portugal, Duitsland of Noorwegen, verbind ik me opnieuw met de puurheid van de natuur. De nietigheid van de mensheid ten opzichte van de natuur(kracht), de specifieke locatie, haar specifieke licht en haar voelbare geschiedenis werken als een katalysator van inspiratie. Het resultaat is een zeer persoonlijke beeldtaal in een beperkt kleurenpalet die de atmosferen met dynamische, explosieve energie –de voelbare energie van het land – belichamen en zelfs overstijgen.

Een speerpunt is mijn fascinatie met waterlichamen en hun relatie met menselijke interventie: de fjorden in Noorwegen, almachtig en niet veranderbaar door de mens; de meren in Nederland, zowel natuurlijk als door de mens aangelegd; en de kunstmatige meren die ontstaan in de verlaten marmergroeven in Portugal – waar de natuur haar kracht toont door het terugeisen van haar territorium na menselijk ingrijpen.

Voor mij is het proces van schilderen een zeer fysieke ervaring, een afweging tussen het beeldhouwen met verf en het oplossen van verflagen – tussen het opbouwen en afbreken van opkomende structuren en patronen uit die ontbinding.

De “landschappen”, die ontstaan refereren niet aan de bestaande natuur: ze zijn geen verwijzingen naar het letterlijke landschap, zij zelf ZIJN expressieve ruimtes die alleen bestaan door de fysieke daad van het schilderen.

 

Ingrid Simons
2022

website: www.ingridsimons.com 

Lokatie

Terpkerk

Grote Straat 26

Oud-Urmond

Wanneer

14 jan t/m 05 feb

za & zo van 13.00 – 17.00 uur

Bijzonderheden